Yes

I dag blir det självförsvarsträning på Sunbo i Fagersta.
No power, No lose.
Det ska bli jätte intressant att se hur man fixar det.
Har tagit på mig sunkjoggingar och en skön tröja. Det känns som man ska vara hemma och mysa, jag  är liksom inte klädd när jag har mjukis på mig.

(kopierat ur SiS)

När konflikten blir fysisk

Ibland kan personalen vara tvungen att försvara sig mot angrepp i en våldsam situation. Med självskydd kan personalen skydda sig tills hjälp kommer. Självskydd omfattas av nodvärnslagen men man får aldrig använda mer våld än vad som är absolut nödvändigt för att försvara sig.

Personalen som använder No power no lose har fått utbildning i olika sätt att skydda sig vid en hotfull situation. Det handlar om hur man står, förflyttar sig, skyddar sig mot sparkar och slag och tar sig ur en fasthållning eller stryptag framifrån.

Att tänka på

  • Var empatisk. Var intresserad och visa att du förstår din angripares upprördhet, även om du inte accepterar beteendet.
  • Fokusera på upphovet till ilskan, inte på själva ilskan eller på de krav som klienten ställer.
  • Försök att hitta en lösning i samförstånd. Ge alla en chans att rädda ansiktet.
  • Avbryt inte och ge inte råd. Lyssna i stället på både känslor och ord.
  • Kontrollera situationen, inte motparten. Försök att själv vara lugn, samlad och tydlig.
  • Ta hjälp av kollegor. Fastna inte i prestigetänkande.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0