Giftsvamp??

Ännu ett litet samtal mellan ett barn och mig.
Malte kommer in i köket och frågar - Gissa vad jag har här. Han gömmer händerna bakom ryggen.
Jag gissar på lite olika saker...sten, spindel??
-Haha en svamp! Nu kan vi steka svamp och äta säger han glatt. Jag förklarar att svampar kan vara giftiga-Inte den här säger Malte. -Joo det kan den säger jag. - Men det är bara såna flugsvampar som är giftiga. -Nej det finns fler svampar som är farliga att äta! Man får ALDRIG äta en svamp man hittar ute!- Joo kantareller...
Nej inte om man inte frågat en vuxen först för du vet inte säkert om det är en kantarell. Och det där var inte en kantarell.-Neej men den var inte giftig för jag har prövat! Titta säger han och visar svampen där det fattas en tugga!
Okej, det gick bra den här gången som tur är!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0