Koncentration

Förstod precis hur barnen känner sig efter en full skolvecka. Jag kan ändock betraktas som en ganska lugn och harmonisk kvinna i sina bästa år...Halva dagen hade jag "byxorna fulla med myror". Jag är inte van att sitta still och lyssna som vi gör i skolan. Hur intressant det än är så börjar det krypa i kroppen. Jag försökte byta ställning med benen..plockade med mina grejer på bänken..drack vatten...tuggade tuggummi mm. Tänk då att ha ett osynligt funktionshinder! ADHD....att säga till ett barn med ADHD att det ska sitta stilla och lyssna i 40-60 min fungerar inte. Om man ska hårddra det kan man lika gärna säga till ett barn som bara har ett ben att det ska stå ordentligt på båda fötterna....Kommer det att funka?? Kommer det enbenta barnet att sätta ner den andra foten? Nej, naturligtvis inte! Är jag dum som säger så?? Det ser man väl att det inte går... Funkar det att säga till ett barn med ADHD att det ska sitta still och koncentrera sig då? Antagligen inte.... Skillnaden är att på det ena barnet kan man se funktionshindret men inte på det andra.
Nu menar jag inte att jag har ett funktionshinder, nej då bara en vanlig oro i kroppen som kommer sig av koncentration på nya saker i flera dagar och en förståelse för människor med alla slags funktionshinder.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0